Pierwsze zakłady przemysłowe zaczęły powstawać po włączeniu Przedmieścia Oławskiego w granice miasta w 1808 roku. Do rozwoju nowoczesnego przemysłu przyczyniło się powstanie linii kolejowej w 1842 r. Zachowane wyroby, opakowania, katalogi, druki ulotne czy rachunki mówią nam o działających tu zakładach przemysłowych (H. Meinecke , J. Schamell, Deubag), czy wytwórni mebli Gustawa Krause.
Działała tu filia producenta olejów Deutzer Oel Gesellschaft. Na przedmieściu miało siedzibę ponad 20 firm związanych z przemysłem spirytusowym m. in. fabryki likierów Carla Schirdewana, Hermanna Schäffera czy J. Levy. Usługi fotograficzne oferowało kilka zakładów fotograficznych. Działały sklepy rowerowe, obuwnicze. Rowery, a później samochody produkowała Erste Schlesische Velociped und Automobilfabrik Otto Beckmanna. Działał tu również największy wrocławski browar E. Haase.
Z firm, które funkcjonowały na Przedmieściu Oławskim do 1945 roku tylko niewielki odsetek kontynuował działalność po zakończeniu
II wojny światowej. Przedmioty, druki ulotne, reklamy zakładów przemysłowych i usługowych z czasem nabrały wartości kolekcjonerskiej
i bardzo często są jedynym świadectwem ich istnienia.
Po większości przedwojennych zakładów nie pozostał ślad, po części pozostały tylko pojedyncze budynki, zakłady papiernicze zamieniły się w lofty „Nowa Papiernia”. W miejscu fabryki samochodów Beckmanna stoi kompleks budynków mieszkalnych „Nowa Manufaktura”, zachowała się tylko frontowa kamienica i jeden samochód, który jest własnością kolekcjonera z Norwegii i od kilku lat jest restaurowany.
Na zdjęciu niewielka część moich zbiorów.
Jerzy Domowicz
Wrocław 07-11-2022
Opublikował Piotr Popów